Zoom anonym.jpg

Handlemodige AB-studerende

Af Line Krejberg Larsen - IT-didaktisk designstuderende v/ Aarhus Universitet.

Et erhvervs- og produktspeciale i samarbejde med Handlemod og UC SYD.

Connect med Line på LinkedIn her

Opgave: Der er behov for mere handlekraftige og modige studerende på administrationsbacheloruddannelsen på UC SYD

Sammen med 23 AB-studerende har vi gennemført et online undervisningsforløb henover 10 uger med formålet at træne handlemod som studiekompetence. Forløbet skabte et sprog for de udfordringer, der kan hindre den studerende i at udvise handlemod i uddannelsesregi, og gav dem værktøjer til at handle på trods.

Forløbet tydeliggjorde behovet for at træne handlemod på AB-uddannelsen. Derfor arbejdes der lige nu med at implementere handlemodsdidaktik til flere studerende og undervisere på uddannelsen.

 
Mentimeter1a.png
 

Outcome:

  • Online undervisningsforløb á 4 workshops med handlemodsfremmende øvelser

  • Redesign af analoge øvelser og modeller til digitalt format

  • Test af undervisningsforløb i online format

  • Konklusion fra undervisere og studerende: Handlemod kan trænes gennem skærmen

 
Jeg brugte lidt tid til at præsentere ideen om at arbejde med handlemod hen over uddannelsens grundmoduler. Der var opbakning til det over hele linien. Form, omfang og indhold blev selvfølgelig ikke diskuteret, men der er enighed om, at handlemod er et begreb, som ligger i forlængelse af hvad vi opfatter som en god AB-kompetence og del af en AB’ers dannelse - det at være proaktiv og handlende ift. de problemer vedkommende møder. Desuden kan vi også se, at det kan blive et element i vores didaktik og at vores undervisningsformer lægger op til at handle modigt.
— Ole Brandstrup, underviser v/ UC SYD.
Jeg har lært mere om mig selv og fået sat ord og følelser på nogle af de ting,
der kan gøre det svært at forlade sin comfortzone, samt fået nogle redskaber til bare at gøre det.
— AB-studerende.
 

Klik her for inspiration og redskaber til handlemodsfremmende undervisning