OpgaveN VI FIK:

Inspirer 21 undervisere til at kunne skabe mere “liv i lokalet” og til at få handlemodige studerende, der tør byde på sig selv på studiet og i praktikker.

UDFORDRINGEN UDDANNELSEN HAVDE: Alt for mange studerende er ikke engagerede og aktive i undervisningen. Mange studerende byder ikke på sig selv af risiko for at fejle og se dumme ud på uddannelsen og i praktikken. De tager for lidt ejerskab over deres uddannelse. Praktiksteder oplever også, at de studerende afventer at få besked på, hvad de skal gøre, fremfor selv at tage initiativer. Dette har store konsekvenser for udbyttet for den enkelte studerende, for læringsmiljøet og for uddannelsens kvalitet.

Underviserne savner didaktiske redskaber til at få skabt mere liv i lokalet og få skabt et læringsmiljø, hvor de studerende tør udfordre sig selv og hinanden.

DET DE FIK:

En pædagogisk og didaktisk udviklingsdag med en blanding mellem korte oplæg, dialog i grupper og i plenum og afprøvning af redskaber.

Underviserne fik viden og redskaber, de kan bruge i morgen til:

  • At skabe et fælles sprog for at stå i usikkerhed, der hjælper undervisere og studerende til at turde “fejle og lære”

  • At træne eget og studerendes handlemod til at tage initiativ og til at tage ejerskab

  • At facilitere liv i lokalet NU OG HER

  • At skabe læringsmiljø, der summer af samarbejde og lyst til faglig og personlig udvikling

Det har simpelthen været så givtigt både professionelt og privat
— Underviser på Ergoterapeutudannelsen